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Bannière promotionnelle pour le congrès 2020, Inspirer la confiance au public. La bannière contient une image du paysage urbain de la ville de Toronto.

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Ateliers

Le mardi 2 juin 2020
Série d’ateliers 1
De 10 h 15 à 11 h 30

Animation :
Richard Steinecke, avocat-conseil, Steinecke Maciura LeBlanc
Natasha Danson, associée, Steinecke Maciura LeBlanc

Identifiant de séance : RP-1EF
(en anglais avec interprétation simultanée en français)

La portée de la règlementation professionnelle dans la vie privée des membres d’une profession est peut-être la facette de la règlementation professionnelle qui suscite le plus de polémiques dans notre société. Qu’il s’agisse de se défouler de manière sujette à controverse, d’exprimer des opinions politiques ou religieuses, ou d’afficher des commentaires sur les médias sociaux, toute mesure disciplinaire implique invariablement de porter des jugements de valeur sur le type de comportements ou de commentaires qui minent la confiance du public dans la profession et risquent de mettre en danger les élèves, les clients ou les patients. En s’appuyant sur des exemples concrets, cet atelier explorera les principes qui s’appliquent aux organismes de règlementation au moment d’évaluer la ligne qui sépare la vie privée ainsi que la sphère d’autonomie d’une personne et la censure professionnelle.

Animation :
Rumeet Billan, PhD., President and Chief Executive Officer, Viewpoint Leadership

Identifiant de séance : PI-1E
(en anglais)

This interactive workshop incorporates the capabilities of building Psychological Capital (PsyCap) and the competencies of Emotional Intelligence (EI), which is the capacity of recognizing our own feelings —and those of others — and for regulating those emotions. Research shows that building PsyCap and developing high EI are significant factors in leadership success, and that these capabilities can be learned. How leaders process emotions has a direct impact on self-perception and how they express themselves to others. It also impacts relationships, the decisions that are made, and how well leaders are able to tolerate stress. Being emotionally intelligent is about using emotions in the most effective way in day-to-day interactions and in the work that we are engaged in.

Animation :
Staff from the Ontario College of Teachers
Staff from the Ontario Ministry of Education

Identifiant de séance : EAO-1E
(en anglais)

This practical workshop will help school board staff responsible for the assignment of teachers to teaching positions understand how qualifications are granted by the Ontario College of Teachers and the requirements governing teaching assignments in Ontario schools as per the Ontario Ministry of Education.

Animation :
Rosanna Ruppert, Dialectical Behaviour Therapy (DBT) Skills Practitioner

Identifiant de séance : IP-1aE
(en anglais)

This interactive workshop will leave you with a set of concrete skills you can use daily to help regulate emotions and create mental health resilience for all. These evidence-based skills, currently available in the professional mental health space, can be brought into your personal and professional lives to create a calmer, kinder environment in all areas of your life.

Le mardi 2 juin 2020
Série d’ateliers 2
De 12 h 30 à 13 h 45

Animation :
Larry Meyer, Federal Bureau of Investigation (retired)
Samantha Chonski, Child Victim Advocate

PI-2E
(en anglais)

In September 2009, the mother of a 15-year-old girl living in Phoenix, Ariz., contacted the National Center for Missing and Exploited Children to report her daughter was being extorted to produce sexually explicit images by an unknown individual via Myspace. Three months later, 26-year-old Lucas Michael Chansler, a resident of Jacksonville, Fla., was identified as the likely suspect behind the predatory exploitation of the victim. This initial complaint initiated one of the largest online child exploitation cases investigated by the FBI and brought to light new means pedophiles were using to produce child pornography and sexually exploit children via the internet. Those who should attend include organizations whose mandate is to serve and protect the public, and employers of Ontario Certified Teachers.

Animation :
Dre Amy Cheung, scientifique associée en sciences évaluatives cliniques, programme de recherche Hurvitz Brain Sciences à l’Institut de recherche de Sunnybrook et professeure agrégée au Département de psychiatrie de l’Université de Toronto

Identifiant de séance: IP-2EF
(en anglais avec interprétation simultanée en français)

Le suicide est la deuxième principale cause de décès chez les jeunes au Canada. Cet atelier met en lumière les principaux facteurs de risque dans ce groupe d’âge et les mesures que les pédagogues peuvent adopter pour aider les élèves à risque en milieu scolaire. De plus, l’atelier proposera des stratégies à utiliser dès maintenant sur le lieu du travail.

Le mardi 2 juin 2020
Série d’ateliers 3
De 14 h à 15 h 15

Animation :
Darrel I. Pink, Steinecke Macuira LeBlanc

Identifiant de séance : RP-3EF
(en anglais avec interprétation simultanée en français)

L’évolution de la règlementation professionnelle oblige les organismes de règlementation à envisager le risque couru par le public comme aspect déterminant de leur travail. Les comportements répréhensibles ne sont pas tous les mêmes et les erreurs n’engendrent pas toutes le même risque. Par conséquent, les organismes de règlementation doivent absolument évaluer les risques dont ils sont responsables ainsi que la nature des comportements dangereux de leurs membres. En ayant une bonne compréhension du risque, ces organismes peuvent mieux gérer les ressources, cibler les domaines où leurs efforts seront les plus efficients, s’engager différemment dans la profession, et avoir plus d’effet. Cet atelier interactif amènera les participants à examiner leur propre milieu règlementaire, à cerner les principaux risques et à trouver des solutions. Ils auront l’occasion de discuter des profils de risque, de former une matrice de risque et d’exprimer les «risques de danger» qui devraient s’avérer une priorité. Munis de cette information, les participants commenceront à concevoir ou à élargir leur approche et leur utilisation de la règlementation basée sur le risque.

Animation :
Janelle Blackadar, Police Officer, Child Exploitation Section, Toronto Police Service

Identifiant de séance : IP-3E
(en anglais)

The Toronto Police Service is dedicated to the protection of children from exploitation both online and in person. With the expansion of technology, social media and youth trends, children are increasingly at risk of online exploitation, which can also lead to ramifications in the real world. This presentation will focus on the variety of internet-related exploitation occurrences and how the Toronto Police Service conducts both reactive and proactive investigations that play an integral role in disciplinary actions undertaken by regulatory bodies. It will also address online safety tips for parents and teachers.

Animation :
Personnel de l’Ordre des enseignantes et des enseignants de l’Ontario
Personnel du ministère de l’Éducation de l’Ontario

Identifiant de séance : EAO-3F
(en français)

Cet atelier pratique aidera le personnel des conseils scolaires responsable des affectations en enseignement à comprendre comment l’Ordre des enseignantes et des enseignants de l’Ontario accorde les qualifications à ses membres et comment le ministère de l’Éducation autorise ensuite les affectations en enseignement.

Animation :
Frederick Lane, Privacy Expert and Author

Identifiant de séance : IP-3aE
(en anglais)

In the five years since the original publication of Cybertraps for Educators, mobile devices (particularly smartphones) have become an essential feature of contemporary society. These omnipresent devices have reshaped our society, moulding the way we interact with the world and with each other. Endless entertainment and remarkable capabilities are literally at our fingertips, but so too are a wide range of potential cybertraps. Using the newly released Cybertraps for Educators 2.0 as its starting place, this presentation will review some of the newest and most pressing risks that digital technologies pose for educators. A particular focus of the talk will be on the recently proposed Model Code of Ethics for Educators and the tools it provides in helping educators to minimize the risks of cybertraps.

Le mardi 2 juin 2020
Série d’ateliers 4
De 15 h 30 à 16 h 45

Animation :
Yasmin Rajabi, Project Officer, Brookfield Institute for Innovation + Entrepreneurship
Diana Rivera, Economist, Brookfield Institute for Innovation + Entrepreneurship

Identifiant de séance : RP-4E
(en anglais) 

Join the Brookfield Institute for Innovation + Entrepreneurship (BII+E) at Ryerson University as we share insights on what employment might look like in 2030. We will explore how a wide range of complex trends from automation to climate change may intersect to impact the Canadian labour market in the next 10-15 years, and present selected results from our occupational forecast and skill analysis.

In particular, we identify some of the foundational skills important for both students and workers to future-proof themselves and take advantage of emerging opportunities in the labour market.

Animation :
Melisse Willems, Registrar and Executive Director, College of Dietitians of Ontario

Identifiant de séance : RP-4aE
(en anglais)

This session will cover some of the ins and outs of social media as it relates to professional regulation. Topics will cover whether and how regulators can use social media to educate, regulate and investigate. This session will also look at the emerging views of what professionalism means in the online world. What are the boundaries of "professional" when the interaction is virtual? Are some behaviours "fair game" when they play out online that would otherwise be forbidden? What are best practices and standards for the use of social media by regulated professionals? And what are the risks and benefits for regulators to being on social media? This session will identify many questions, provide some answers, and give attendees something to tweet about.

Animation :
Yvan Brochu, OCT, EdD, Adjunct Instructor, Queen’s University
Em Del Sordo, OCT, MEd, Student Achievement Officer, Hamilton-Wentworth District School Board

Identifiant de séance : EAO-4E
(en anglais)

Public education provides an opportunity to powerfully impact not only the lives of our students and staff but also communities locally and beyond. One way to achieve this is by launching a new school vision that includes the collective voices of all stakeholders — students, parent, community members and staff. This presentation will share how a new school vision can not only serve to act in the public interest and adhere to professional regulations, but also address critical issues and create conditions for learning together for employers, employees, students and community members.

We will detail the journey of Dundas Valley Secondary School’s vision process, which led to the Premier’s Award for Accepting Schools in 2017. The vision revealed a collective desire for an inclusive school climate — a socially and emotionally healthy place for all — where student well-being and achievement would be front and centre, and students would become change agents within their community and beyond.

Animation :
Chantal Bélisle, EAO, directrice, Division des enquêtes et des audiences, Ordre des enseignantes et des enseignants de l’Ontario
Jamie Guerra, EAO, coordonnatrice de préoccupations initiales, Ordre des enseignantes et des enseignants de l’Ontario 
Marie-France Wilson, enquêteuse principale, Ordre des enseignantes et des enseignants de l’Ontario 
Patrick Winter, agent des préoccupations initiales, Ordre des enseignantes et des enseignants de l’Ontario 

Identifiant de séance : EAO-4aF
(en français)

Il incombe aux employeurs de signaler à l’Ordre certaines accusations criminelles portées contre un membre et certains cas de faute professionnelle. Dans le cadre de cette séance, vous étudierez en quoi consiste la responsabilité de communiquer l’information et vous apprendrez à déterminer quand préparer un rapport, quoi y inclure et comment le présenter. Découvrez la démarche d’enquête et le processus de traitement des plaintes de l’Ordre.

Le mercredi 3 juin 2020
Série d’ateliers 5
De 9 h 45 à 11 h

Animation :
Janice Duggan, LL.B., chef des Enquêtes, Ordre des enseignantes et des enseignants de l’Ontario
Pauline Walters, Chef, Réception et conformité, Ordre deséducatrices et des éducateurs de la petite enfance
Kim Williams, Chef, Enquêtes, Ordre deséducatrices et des éducateurs de la petite enfance

Identifiant de séance : RP-5EF
(en anglais avec interprétation simultanée en français)

Les membres d’une profession qui interagissent avec les enfants et les jeunes peuvent faire face à des défis au moment de déterminer où, précisément, tracer les limites appropriées. Le défi est d’autant plus grand lorsque des professionnels malhonnêtes utilisent la sollicitude comme prétexte pour abuser de personnes vulnérables, un comportement que l’on appelle le pédopiégeage. À l’aide d’exemples concrets, notre groupe d’experts examinera comment les organismes de règlementation professionnelle évaluent et relèvent ces défis et il vous demandera ce que vous pourriez faire dans des situations semblables.

Animation :
Matthew Sheahan, OCT, Drama and Indigenous Education Teacher, Hastings and Prince Edward District School Boards
Troy Maracle, OCT, Indigenous Education Lead Teacher, Hastings and Prince Edward District School Board

Identifiant de séance : IP-5E
(en anglais)

Following the Truth and Reconciliation Commission of Canada’s Calls to Action in 2015 and the Calls for Justice in 2019, learning about Indigenous issues, knowledge and history is of utmost importance to today’s students. What is required is a positive, productive pedagogy to access Indigenous stories and topics without the appropriation of voice or culture. The Council of Ontario Drama and Dance Educators (CODE), in consultation with members of the First Nations, Métis & Inuit Education Association of Ontario (FNMIEAO), has created a resource with a list of strategies to assist educators in navigating this difficult landscape. This workshop will work through suggestions in this resource using practical demonstrations of drama-based activities free from appropriation of voice, adaptable to multiple disciplines and grades. All leaders in education need to be aware of appropriation challenges facing educators and how to do this work in a positive way — both inside the classroom and in performance.

Animation :
Chantal Bélisle, OCT, Director of Investigations and Hearings, Ontario College of Teachers
Janice Duggan, LL.B., Manager of Investigations, Ontario College of Teachers
Marie-France Wilson, Senior Investigator, Ontario College of Teachers

Identifiant de séance : EAO-5E
(en anglais)

Employers of Ontario Certified Teachers have a responsibility to report certain criminal charges against members and incidents of professional misconduct. Attend this session to learn about when you need to compile a report, how and what to report, and an employer’s responsibility to share information. Learn what happens during the College’s investigation and how complaints are processed.

Animation :
Blaise Aguirre, MD

Identifiant de séance : IP-5aE
(en anglais)

Validation has been described as a way to acknowledge and accept someone’s feelings, thoughts, behaviours and internal experiences as valid and understandable. Practising validation can help vulnerable youth feel they are heard, making it easier for them to communicate their thoughts, feelings and experiences.

Building on his keynote address, Dr. Aguirre will demonstrate the application of validation to specific situations through role play. Those attending this workshop should expect to participate in these role-play activities. The application of validation to all or some of the real-life and real-work examples will be demonstrated.

After the role-play demonstrations, workshop participants will break up into groups of three to practise new techniques.

Le mercredi 3 juin 2020
Série d’ateliers 6
De 11 h 15 à 12 h 30

Animation :
Caroline Zayid, LL.B., associée et leadeuse du groupe national de pratique de litige, McCarthy Tétrault, S.E.N.C.R.L., s.r.l.

Identifiant de séance : RP-6EF
(en anglais avec interprétation simultanée en français)

La majorité du travail d’autorèglementation se déroule au sein de l’organisme professionnel par le biais de décisions de la part de tribunaux, de comités et d’autres décideurs désignés par la loi. Cependant, ce travail doit être effectué dans un cadre établi par les tribunaux habilités à examiner les décisions règlementaires, interpréter les textes législatifs et appliquer les exigences légales. Cet atelier présentera les décisions juridiques les plus récentes qui importent aux organismes de règlementation. Nous parlerons du côté pratique des enjeux, et des tendances émergentes qui viendront orienter l’avenir de la règlementation.

Animation :
Usha Shanmugathasan, OCT, Havergal College

Identifiant de séance : IP-6E
(en anglais)

What are microaggressions and why do they matter? Psychologist Dr. Derald Wing Sue, author of Microaggressions in Everyday Life, defines them as “brief, everyday exchanges that send denigrating messages to certain individuals because of their group membership." Identifying and dismantling the oppressive nature of microaggressions is vital in order to create a society that values and is committed to the well-being of its members. Join us for this informative workshop where we will unpack the impact of microaggressions and what to do about them.

Animation :
A. Luanne Martin, OCT, Retired Educator, Mohawk Turtle Clan
Catherine Jamieson, OCT, Retired Educator

Identifiant de séance : EAO-6E
(en anglais)

In this day and age of Truth and Reconciliation, it is important to remember that reconciliation is a verb: it requires action driven by efforts of reconciliation. Let’s discover where we are in our efforts to reconcile with the historic and contemporary truths of First Nations, Métis and Inuit in the Canadian context, and pay closer attention to Haudenosaunee epistemology as it unfolds through wampum. The conversation will then turn to professional inquiry into the Ethical Standards for the Teaching Profession using the new Haudenosaunee artworks and explanations, with a collective and personal interpretation of the images developed through audience participation. Feedback from the audience on perceived critical issues in the area of Indigenous teachings in schools within the context of the Professional Learning Framework will assist participants to map out next steps.

Animation :
Judith Nyman, Director of Program Policy and Lead, French as a Second Language — Labour Market Partnership Project, Ontario Public School Boards’ Association
David Jack, Research Lead, French as a Second Language — Labour Market Partnership Project 

Identifiant de séance : EAO-6aE
(en anglais)

This presentation is intended for a wide audience of educators with interest in the supply and demand of French as a Second Language (FSL) teachers in Ontario. The presentation will be grounded in the ongoing work of the FSL — Labour Market Partnership Project, a three-year initiative that began in 2017 to better understand the issues related to the recruitment, hiring, retention and professional support of FSL teachers. The presentation will include a summary of the project’s research findings to date, actions taken by various stakeholders based on the findings, and results from multiple pilot projects across the province. Participants will also engage with a panel of project stakeholders to hear various perspectives regarding the supply and demand of FSL teachers in Ontario.

101, rue Bloor Ouest, Toronto ON, M5S 0A1 / TÉL. : 416.961.8800 / Sans frais en Ontario : 1.888.534.2222 / TÉLÉC. : 416.961.8822 / info@oeeo.ca

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